Vitamina K şi rolul său esenţial

Vitamina K și rolul său esențial

Vitamina K este o vitamină liposolubilă esențială pentru coagularea normală a sângelui și pentru menținerea sănătății oaselor. Exista trei tipuri principale de vitamina K: vitamina K1 (filochinonă), vitamina K2 (menaquinonă) și vitamina K3 (menadionă).

Vitamina K și rolul său esențial în coagularea sângelui și sănătatea oaselor

Vitamina K1 se găsește în mod natural în alimente de origine vegetală, cum ar fi legumele verzi și în uleiurile vegetale. Vitamina K2 se găsește în mod natural în produsele lactate fermentate și în carne și organe animale. Vitamina K3 este sintetizată în mod natural de bacteriile intestinale și este utilizată în mod obișnuit ca supliment alimentar.

Corpul uman are nevoie de vitamina K pentru a coagula normal sângele și pentru a menține sănătatea oaselor. Deficitul de vitamina K poate cauza probleme de coagulare, ca: sângerări nazale sau sângerări ale gingiilor și, poate duce la osteoporoză. Deficitul de vitamina K poate fi cauzat de o dietă săracă în alimente ce conțin această vitamină, de medicamente care interferează cu absorbția ei, sau, de afecțiuni medicale ce cauzează o absorbție deficitară a vitaminei K din alimente.

Citește și: Vitamina E: beneficii pentru piele, sistemul imunitar și coagulare

Este important să consultați un medic, în cazul în care bănuiți ca aveți un deficit de vitamina K, sau, dacă apar simptome precum sângerări nazale sau gingivale frecvente și dureri osoase. Medicul vă poate recomanda suplimente alimentare, sau vă poate schimba tratamentul medicamentos, pentru a corecta deficitul de vitamina K.

Puteți achiziționa vitamina K sub formă de capsule, de aici.

Vitamina K se găsește în mai multe tipuri de alimente, inclusiv:

  • Legume verzi: broccoli, kale, spanac, varză, conopidă și fasole verde;
  • Produse lactate fermentate: iaurt și brânză;
  • Carne și organe animale: ficat, rinichi și plămâni;
  • Uleiuri vegetale: ulei de floarea-soarelui, ulei de măsline și ulei de porumb.

Exista câteva modalități prin care puteți asigura necesarul zilnic de vitamina K pentru organismul dumneavoastră:

  • Consumul de alimente care conțin vitamina K
  • Consumul de suplimente alimentare
  • Evitarea medicamentelor care interferează cu absorbția vitaminei K: anticoagulantele și medicamentele pentru tratarea cancerului, pot interfera cu absorbția. Este important să discutați cu medicul dumneavoastră despre modalitățile de menținere a necesarului de vitamina K, pe durata administrării acestor medicamente.

Surse:

  1. National Institutes of Health (NIH) – Office of Dietary Supplements: https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminK-HealthProfessional/
  2. Mayo Clinic: https://www.mayoclinic.org
  3. MedlinePlus: https://medlineplus.gov

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *