Acest pasaj din Evanghelia după Matei se concentrează pe temele iertării, smereniei și relației dintre om și Dumnezeu.
La începutul pasajului, ucenicii îl întreabă pe Iisus despre cine este cel mai mare în împărăția cerurilor. Răspunsul lui Iisus, prin prezentarea unui prunc, subliniază importanța smereniei. A fi ca un copil înseamnă a avea o inimă curată, sinceră și lipsită de mândrie. Acesta este un apel la smerenie și la recunoașterea dependenței noastre față de Dumnezeu.
Iisus avertizează asupra pericolelor de a sminti sau de a face rău celor nevinovați sau vulnerabili. El subliniază gravitatea acestui păcat prin metafore puternice, cum ar fi piatra de moară și gheena focului.
Prin parabola cu oaia pierdută, Iisus ilustrează dragostea și grija lui Dumnezeu pentru fiecare individ. Chiar dacă doar una dintre oile sale se rătăcește, păstorul (reprezentând pe Dumnezeu) va face tot posibilul pentru a o găsi și a o aduce înapoi.
Petru îl întreabă pe Iisus cât de des ar trebui să ierte pe cineva. Răspunsul lui Iisus, “șaptezeci de ori câte șapte”, este un mod de a spune că iertarea ar trebui să fie nelimitată. Parabola datornicului nemilostiv subliniază această idee, arătând că așa cum Dumnezeu ne iartă datoriile noastre, ar trebui să-i iertăm și pe ceilalți. Refuzul de a ierta poate avea consecințe grave, așa cum ilustrează pedeapsa datornicului nemilostiv.
În ansamblu, acest pasaj ne învață despre natura iertării și smereniei în împărăția lui Dumnezeu. Ne este reamintit să ne tratăm semenii cu compasiune și iertare, așa cum Dumnezeu ne tratează pe noi.
Evanghelia după Matei – Capitolul 18
- În ceasul acela, s-au apropiat ucenicii de Iisus şi I-au zis: Cine, oare, este mai mare în împărăţia cerurilor?
- Şi chemând la Sine un prunc, l-a pus în mijlocul lor,
- Şi a zis: Adevărat zic vouă: De nu vă veţi întoarce şi nu veţi fi precum pruncii, nu veţi intra în împărăţia cerurilor.
- Deci cine se va smeri pe sine ca pruncul acesta, acela este cel mai mare în împărăţia cerurilor.
- Şi cine va primi un prunc ca acesta în numele Meu, pe Mine Mă primeşte.
- Iar cine va sminti pe unul dintr-aceştia mici care cred în Mine, mai bine i-ar fi lui să i se atârne de gât o piatră de moară şi să fie afundat în adâncul mării.
- Vai lumii, din pricina smintelilor! Că smintelile trebuie să vină, dar vai omului aceluia prin care vine sminteala.
- Iar dacă mâna ta sau piciorul tău te sminteşte, taie-l şi aruncă-l de la tine, că este bine pentru tine să intri în viaţă ciung sau şchiop, decât, având amândouă mâinile sau amândouă picioarele, să fii aruncat în focul cel veşnic.
- Şi dacă ochiul tău te sminteşte, scoate-l şi aruncă-l de la tine, că mai bine este pentru tine să intri în viaţă cu un singur ochi, decât, având amândoi ochii, să fii aruncat în gheena focului.
- Vedeţi să nu dispreţuiţi pe vreunul din aceştia mici, că zic vouă: Că îngerii lor, în ceruri, pururea văd faţa Tatălui Meu, Care este în ceruri.
- Căci Fiul Omului a venit să caute şi să mântuiască pe cel pierdut.
- Ce vi se pare? Dacă un om ar avea o sută de oi şi una din ele s-ar rătăci, nu va lăsa, oare, în munţi pe cele nouăzeci şi nouă şi ducându-se va căuta pe cea rătăcită?
- Şi dacă s-ar întâmpla s-o găsească, adevăr grăiesc vouă că se bucură de ea mai mult decât de cele nouăzeci şi nouă, care nu s-au rătăcit.
- Astfel nu este vrere înaintea Tatălui vostru, Cel din ceruri, ca să piară vreunul dintr-aceştia mici.
- De-ţi va greşi ţie fratele tău, mergi, mustră-l pe el între tine şi el singur. Şi de te va asculta, ai câştigat pe fratele tău.
- Iar de nu te va asculta, ia cu tine încă unul sau doi, ca din gura a doi sau trei martori să se statornicească tot cuvântul.
- Şi de nu-i va asculta pe ei, spune-l Bisericii; iar de nu va asculta nici de Biserică, să-ţi fie ţie ca un păgân şi vameş.
- Adevărat grăiesc vouă: Oricâte veţi lega pe pământ, vor fi legate şi în cer, şi oricâte veţi dezlega pe pământ, vor fi dezlegate şi în cer.
- Iarăşi grăiesc vouă că, dacă doi dintre voi se vor învoi pe pământ în privinţa unui lucru pe care îl vor cere, se va da lor de către Tatăl Meu, Care este în ceruri.
- Că unde sunt doi sau trei, adunaţi în numele Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor.
- Atunci Petru, apropiindu-se de El, I-a zis: Doamne, de câte ori va greşi faţă de mine fratele meu şi-i voi ierta lui? Oare până de şapte ori?
- Zis-a lui Iisus: Nu zic ţie până de şapte ori, ci până de şaptezeci de ori câte şapte.
- De aceea, asemănatu-s-a împărăţia cerurilor omului împărat care a voit să se socotească cu slugile sale.
- Şi, începând să se socotească cu ele, i s-a adus un datornic cu zece mii de talanţi.
- Dar neavând el cu ce să plătească, stăpânul său a poruncit să fie vândut el şi femeia şi copii şi pe toate câte le are, ca să se plătească.
- Deci, căzându-i în genunchi, sluga aceea i se închina, zicând: Doamne, îngăduieşte-mă şi-ţi voi plăti ţie tot.
- Iar stăpânul slugii aceleia, milostivindu-se de el, i-a dat drumul şi i-a iertat şi datoria.
- Dar, ieşind, sluga aceea a găsit pe unul dintre cei ce slujeau cu el şi care-i datora o sută de dinari. Şi punând mâna pe el, îl sugruma zicând: Plăteşte-mi ce eşti dator.
- Deci, căzând cel ce era slugă ca şi el, îl ruga zicând: Îngăduieşte-mă şi îţi voi plăti.
- Iar el nu voia, ci, mergând, l-a aruncat în închisoare, până ce va plăti datoria.
- Iar celelalte slugi, văzând deci cele petrecute, s-au întristat foarte şi, venind, au spus stăpânului toate cele întâmplate.
- Atunci, chemându-l stăpânul său îi zise: Slugă vicleană, toată datoria aceea ţi-am iertat-o, fiindcă m-ai rugat.
- Nu se cădea, oare, ca şi tu să ai milă de cel împreună slugă cu tine, precum şi eu am avut milă de tine?
- Şi mâniindu-se stăpânul lui, l-a dat pe mâna chinuitorilor, până ce-i va plăti toată datoria.
- Tot aşa şi Tatăl Meu cel ceresc vă va face vouă, dacă nu veţi ierta – fiecare fratelui său – din inimile voastre.
Citește și: Evanghelia după Matei – Capitolul 17