În acest fragment din Epistola către Coloseni, Pavel abordează problemele legate de influențele externe care amenință să devieze credincioșii de la adevărul fundamental al Evangheliei lui Hristos. El își exprimă o preocupare profundă pentru comunitățile din Colose și Laodiceea, evidențiind că lupta sa este pentru a-i păstra pe credincioși uniți în iubire și aprofundați în înțelegerea completă a misterului lui Dumnezeu, care este Hristos.
Pavel subliniază că toate “vistieriile înțelepciunii și cunoștinței” sunt ascunse în Hristos, stabilind astfel fundamentul că autenticitatea cunoașterii spirituale se găsește exclusiv în relația cu El. El avertizează împotriva filozofiilor și înșelăciunilor care folosesc tradiții omenești și principii elementare ale lumii, contrar învățăturilor lui Cristos, subliniind că acestea sunt insuficiente și duc la eroare.
În continuare, Pavel insistă asupra realităților spirituale fundamentale care trebuie să caracterizeze viața credincioșilor: înrădăcinarea în Hristos, construirea vieții pe fundația Lui, și creșterea în credință prin educație continuă și recunoștință. El discută despre plinătatea Dumnezeirii care locuiește în Cristos și, prin urmare, în toți cei care sunt în El, argumentând că Hristos este capul tuturor puterilor și autorităților.
Tilcuirea Epistolelor catre Galateni, Efeseni, Filipeni si Coloseni
Pavel aduce în discuție simbolismul botezului ca un act de unire cu Hristos în moartea și învierea Sa, văzut ca o tăiere împrejur spirituală care înlătură “trupul păcătos”. Această transformare duce la iertarea păcatelor și la o victorie asupra puterilor și autorităților spirituale malefice, manifestată prin triumful crucii.
Finalul secțiunii se concentrează pe libertatea credincioșilor față de regulile stricte legate de mâncare, băutură și zile de sărbătoare, care sunt descrise ca “umbră celor viitoare”, în timp ce “trupul” este al lui Hristos. Pavel critică aspru falsa smerenie și venerația îngerilor promovată de unii, care nu aduc nicio valoare în creșterea spirituală autentică și care, de fapt, pot deturna credincioșii de la adevărata sursă a vieții și sănătății spirituale, care este Hristos.
Astfel, Pavel conturează o imagine a vieții creștine centrată pe Hristos, liberă de constrângerile impuse de doctrina umană și profund ancorată în realitățile spirituale ale Evangheliei. El îndeamnă la o adâncire continuă în relația cu Cristos, ca sursă a oricărei înțelepciuni și cunoașteri adevărate.
Epistola către Coloseni a Sfântului Apostol Pavel – Capitolul 2
- Căci voiesc ca voi să ştiţi cât de mare luptă am pentru voi şi pentru cei din Laodiceea şi pentru toţi câţi n-au văzut faţa mea în trup,
- Ca să se mângâie inimile lor, şi ca ei, strâns uniţi în iubire, să aibă belşugul deplinei înţelegeri pentru cunoaşterea tainei lui Dumnezeu-Tatăl şi a lui Hristos,
- Întru care sunt ascunse toate vistieriile înţelepciunii şi ale cunoştinţei.
- Vă spun aceasta, ca nimeni să nu vă înşele prin cuvinte amăgitoare.
- Căci deşi cu trupul sunt departe, cu duhul însă sunt împreună cu voi, bucurându-mă şi văzând buna voastră rânduială şi tăria credinţei voastre în Hristos.
- Deci, precum aţi primit pe Hristos Iisus, Domnul, aşa să umblaţi întru El.
- Înrădăcinaţi şi zidiţi fiind într-Însul, întăriţi în credinţă, după cum aţi fost învăţaţi, şi prisosind în ea cu mulţumire.
- Luaţi aminte să nu vă fure minţile cineva cu filozofia şi cu deşarta înşelăciune din predania omenească, după înţelesurile cele slabe ale lumii şi nu după Hristos.
- Căci întru El locuieşte, trupeşte, toată plinătatea Dumnezeirii,
- Şi sunteţi deplini întru El, Care este cap a toată domnia şi stăpânirea.
- În El aţi şi fost tăiaţi împrejur, cu tăiere împrejur nefăcută de mână, prin dezbrăcarea de trupul cărnii, întru tăierea împrejur a lui Hristos.
- Îngropaţi fiind împreună cu El prin botez, cu El aţi şi înviat prin credinţa în lucrarea lui Dumnezeu, Cel ce L-a înviat pe El din morţi.
- Iar pe voi care eraţi morţi, în fărădelegile şi în netăierea împrejur a trupului vostru, v-a făcut vii, împreună cu Sine, iertându-ne toate greşealele;
- Ştergând zapisul ce era asupra noastră, care ne era potrivnic cu rânduielile lui, şi l-a luat din mijloc, pironindu-l pe cruce.
- Dezbrăcând începătoriile şi stăpâniile, le-a dat de ocară în văzul tuturor, biruind asupra lor prin cruce.
- Nimeni deci să nu vă judece pentru mâncare sau băutură, sau cu privire la vreo sărbătoare, sau lună nouă, sau la sâmbete,
- Care sunt umbră celor viitoare iar trupul al lui Hristos.
- Nimeni să nu vă smulgă biruinţa printr-o prefăcută smerenie şi printr-o făţarnică închinare la îngeri, încercând să pătrundă în cele ce n-a văzut, şi îngâmfându-se zadarnic cu închipuirea lui trupească,
- În loc să se ţină strâns de capul de la care trupul tot, – prin încheieturi şi legături, îndestulându-se şi întocmindu-se S, sporeşte în creşterea lui Dumnezeu.
- Dacă deci aţi murit împreună cu Hristos pentru înţelesurile cele slabe ale lumii, pentru ce atunci, ca şi cum aţi vieţui în lume, răbdaţi porunci ca acestea:
- Nu lua, nu gusta, nu te atinge!
- – Toate lucruri menite să piară prin întrebuinţare – potrivit unor rânduieli şi învăţături omeneşti?
- Unele ca acestea au oarecare înfăţişare de înţelepciune, în păruta lor cucernicie, în smerenie şi în necruţarea trupului, dar n-au nici un preţ şi sunt numai pentru saţiul trupului.
Citește și: Epistola către Coloseni a Sfântului Apostol Pavel – Capitolul 1